Individual cognitive change after DBS-surgery in Parkinson's disease patients using Reliable Change Index Methodology

Neuropsychiatr. 2018 Sep;32(3):149-158. doi: 10.1007/s40211-018-0271-4. Epub 2018 May 16.

Abstract

Long-term therapy of Parkinson's disease (PD) with levodopa (L-DOPA) is associated with a high risk of developing motor fluctuations and dyskinesia. Deep brain stimulation (DBS) in PD patients of the subthalamic nucleus can improve these motor complications. Although the positive effect on motor symptoms has been proven, postoperative cognitive decline has been documented. To tackle the impact of PD-DBS on cognition, 18 DBS patients were compared to 25 best medically treated Parkinson's patients, 24 Mild Cognitive Impairment (MCI) patients and 12 healthy controls using the Neuropsychological Test Battery Vienna-long (NTBV-long) for cognitive outcome 12 months after first examination. Reliable change index methodology was used. Overall, there was cognitive change in individual patients, but the change was very heterogeneous with gains and losses. Further research is needed to identify the mechanisms that lead to improvement or deterioration of cognitive functions in individual cases.

Die Langzeittherapie der Parkinson-Krankheit mit Levodopa (L-DOPA) ist mit einem hohen Risiko für die Entwicklung motorischer Fluktuationen und Dyskinesien verbunden. Die tiefe Hirnstimulation des Nucleus subthalamicus bei Parkinson-Patienten (PD-DBS) kann diese motorischen Komplikationen verbessern. Obwohl der positive Effekt auf die motorischen Symptome nachgewiesen wurde, wurden postoperative kognitive Verschlechterungen dokumentiert. Um den Einfluss von PD-DBS auf die Kognition zu untersuchen, wurden 18 DBS-PD-Patienten mit 25 am besten medizinisch behandelten PD-Patienten, 24 Patienten mit leichter kognitiver Beeinträchtigung (MCI) und 12 gesunden Kontrollpersonen 12 Monate nach der ersten Untersuchung mittels der neuropsychologischen Testbatterie Vienna-long (NTBV-long) verglichen. Dabei wurde die Reliable Change-Index-Methodik verwendet. Insgesamt gab es kognitive Veränderungen bei einzelnen Patienten, aber die Veränderung war sehr heterogen, mit Gewinnen und Verlusten. Weitere Untersuchungen sind erforderlich, um die Mechanismen zu identifizieren, die in einzelnen Fällen zur Verbesserung oder Verschlechterung kognitiver Funktionen postoperativ führen.

Keywords: Cognition; Deep brain stimulation; Nucleus subthalamicus; Parkinson.

MeSH terms

  • Cognition / physiology
  • Cognitive Dysfunction
  • Deep Brain Stimulation*
  • Humans
  • Levodopa / administration & dosage
  • Levodopa / adverse effects
  • Levodopa / therapeutic use
  • Neuropsychological Tests
  • Parkinson Disease / physiopathology
  • Parkinson Disease / psychology
  • Parkinson Disease / surgery*
  • Parkinson Disease / therapy*
  • Subthalamic Nucleus / physiology
  • Treatment Outcome

Substances

  • Levodopa